Czy program CRM może wpłynąć na Twoje relacje z klientami?

Tytułowe pytanie jest nieco przewrotne. Przecież program CRM, czyli system informatyczny służący do zarządzania relacjami z klientami, z samego założenia ma wpływać na relacje z klientami, wpływać – dodajmy – pozytywnie. Taki jest przecież cel firmowej inwestycji w takie oprogramowanie. I tak też z reguły jest. Odpowiednio wdrożony system CRM pozwala z jednej strony na poprawienie wskaźników finansowych firmy oraz dostarcza wielu cennych danych o jej funkcjonowaniu.

Program CRM czyli klienci pod lupą

System CRM to program komputerowy służący do zarządzania kontaktami z klientami. Jest to w istocie specjalizowana baza danych, zawierająca liczne informacje, takie jak (między innymi) historia kontaktów z poszczególnymi klientami, ich dane teleadresowe i kontaktowe, historia zamówień, historia płatności, zgłaszane przez nich uwagi. To oprogramowanie dla firm umożliwia jednak nie tylko zebranie w jednym miejscu wszelkich informacji o kontaktach z klientami.

Dopiero zastosowanie systemu komputerowego pozwala na pozyskanie z tych danych szeregu informacji przydatnych dla firmy, a mających znaczenie w bieżącym zarządzaniu firmą, ale również w planowaniu długoterminowym. System CRM jest więc z perspektywy firmy również narzędziem kontrollingu, w tym controllingu finansowego.

 

Klient spersonalizowany

System CRM umożliwia każdemu przeszkolonemu pracownikowi to, co jest w zasadzie domeną dobrego handlowca. Stałą opiekę i utrzymywanie kontaktów z klientami firmy, przy jednoczesnym indywidualnym podejściu. Każdy handlowiec wie przecież, któremu z klientów jaki rabat można zaproponować, czy jaki termin płatności. Program CRM w jednym miejscu gromadzi to, co jest zawartością notatników sprawnych handlowców, a co jest w istocie kapitałem wiedzy przedsiębiorstwa: szczegółowe dane o wszystkich klientach. Dane te pozwalają na optymalne dopasowywanie oferty do wymagań i potrzeb poszczególnych klientów, zwiększając znacznie ich satysfakcję.

 

Sprzedać to nie sztuka

Sama sprzedaż towaru czy usługi to nie wszystko. Ważne jest, by sprzedaż przyniosła najwyższy możliwy zysk dla firmy. System CRM umożliwia właśnie szybkę ocenę przychodów z każdego klienta, co pozwala na elastyczne kształtowanie warunków handlowych. CRM umożliwia także szybkie „wyłowienie” niekorzystnych trendów, np. spadku sprzedaży do poszczególnych odbiorców, co pozwala na odpowiednią reakcję.

 
 

Katagoria: Porady
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1822  razy.